Zana Florilor, povestea transformarii unui specialist în comunicare în cultivator de lavandă
Monica Badiu este consultant în PR și marketing. Știe cum să scrie povestea unui produs ca el să iasă din mulțimea competitorilor săi și să cucerească inimile consumatorului. Îi place să facă PR și nu ar renunța nicodată la a scrie povești frumoase pentru companii din domeniul modei, nunților și artei. În ultimii doi ani Monica s-a ocupat de un proiect care are prea puțină legatură cu regulile scrisului ci mai degrabă cu regulile agriculturii. Transformarea unui specialist în comunicare în cultivator de lavandă este povestea pe care ne-o spune, pentru revista Eco Ferma, Monica Badiu, fermier.
Din dragoste pentru flori, Monica Badiu a înființat o cultură de lavandă dezvoltând proiectul numit Zâna Florilor. Ferma a fost înființată în luna martie a anului 2016 dupa 4 ani de planificare și documentare. “Dragostea pentru flori și plante o am de când eram copil. Am crescut la Sinaia și acolo am început să îmi creez propriile grădini, experimentând și încercând să acomodez flori și plante pe soluri și în medii diferite. Dar mulți ani mai târziu, mi-am dat seama că iubirea pentru flori o pot transforma într-un plan de viitor și mai apoi o afacere din care să trăiesc cu plăcere” ne spune Monica. De lavandă s-a îndrăgostit “la prima vedere” acum 7 ani în timpul unei călătorii în Bulgaria. Mai întâi a visat. Apoi a început să plănuiască cum visul ei se poate transforma în realitate. A urmat crearea unui plan de afeceri, găsirea terenului dar și a celor mai bune soiuri de plante. Găsirea unui furnizor care să ofere calitate și preț accesibil a fost un alt prag trecut cu succes. Nu a vrut să facă niciun compromis la calitatea semințelor și butașilor pentru lavandă și gălbenele și le-a ales pe cele provenite din pepiniere certificate și soiuri potrivite pentru clima și terenul din Vrancea, acolo unde a înființat prima plantație.
Investiția inițială – 1500 de lei și multă muncă
Pentru cultura de test a investit 1500 lei în pregatirea terenului, achiziția butașilor și a semințelor. Din fericire pentru Monica, efortul depus pentru plantarea, sădirea și curățarea terenului de buruieni a fost realizat cu ajutorul familiei și al prietenilor. “La momentul plantării am beneficiat de ajutorul extraordinar al familiei. Inclusiv bunicile mele au dorit să se implice. În total am fost 6 persoane și am terminat pregătirea terenului și plantarea butașilor de lavandă în jumatate de zi” ne spune Monica. În cee ceea ce privește promovarea afacerii, tânăra și-a pus toată experiența în mișcare pentru a deveni în scurt timp cunoscută pentru produsele sale.
Primele săptămâni le-a trăit cu sufletul la gură. A învăţat cea mai grea lecţie: natura nu o poţi controla, şi în anul acesta, s-a dezlănţuit din plin. « M-am temut timp de 2 luni că butaşii de lavandă nu vor trece prin primăvara foarte ploioasă şi rece. Îi vizitam o dată la 2-3 săptămâni, şi încercam să îmi fac o statistică : câte plante sunt verzi, câte sunt uscate, câte şi când au intrat în vegetaţie… Chiar şi pentru un necunoscător, era vizibil că plantele nu se acomodaseră corespunzător » povesteşte Monica începuturile. A început să răsufle uşurată abia la începutul lunii iunie, la trei luni de la plantarea butaşilor, când în sfârşit a început să vadă butonii florali formându-se. Două săptămâni mai târziu, avea primele plante înflorite.
Lupta cu buruienile a reprezentat un alt moment dificil. A refuzat de la început să folosească orice substanţă chimică sau procedeu invaziv în plantaţie. Singura arma a fost sapa, răbdarea şi determinarea. Dupa a treia sapă, aproape că s-a dat bătută, când a găsit o pădure înaltă de cânepă şi căpriţă, şi un covor compact de susai sălbatic.
Cultura de lavandă a Monicăi este in primul an şi nu are încă nişte date concrete legate de producţia anuală. Însă pentru anul următor, intenţionează să dubleze suprafaţa cultivată cu lavandă şi să ajungă la 1300 de plante. Suprafaţa totală de care va dispune pentru culturi va fi de aproape un hectar. Şi-a propus să facă mini-culturi de test pentru plante aromatice (busuioc, cimbru, mentă), plante şi arbuşti pentru uz medicinal (gălbenele, codiţa şoricelului, chia, silur, ginko biloba), fructe de pădure şi plante grase.
Tot anul următor are în plan construirea unui depozit şi a unui spaţiu de procesare pentru producţiile viitoare. Pentru că îi sunt necesare şi o serie de utilaje agricole, şi-a propus să încerce să acceseze fonduri europene pentru dezvoltarea fermierului la început de drum.
Ca şi modele de afacere a cercetat modul de organizare, dezvoltare şi promovare al fermelor de lavandă din străinătate, luând în calcul plaja variată de produse care au la bază această plantă, dar şi dimensiunea de entertainment pentru clienţii finali. « Am încercat să adaptez la piaţa locală o serie din aceste idei şi să le personalizez la propriul proiect. » ne dezvăluie Monica.
Din 2018, intenţionează să înceapă procesul de certificare ecologică pentru culturile de lavandă, gălbenele şi în funcţie de evoluţie, şi a culturii de chia. De aceea, în iunie a absolvit cursul acreditat de agricultura ecologică organizat de Creative Business Management.
Cursul de agricultură ecologică
La cursul de agricultură ecologică a participat în speranța găsirii mai multor informații despre cultura de lavandă și plantele aromatice. La final, spune că experiența a meritat “Cursul a fost extraordinar de util pentru mine. Am venit la curs fără prea multe cunoştinţe despre agricultură şi despre metodele ecologice de lucru. Am primit ce mi-am dorit : informaţii de la experţi în domeniu, interacţiune cu alţi fermieri în diferite stadii ale unei afaceri în acest domeniu şi răspunsuri la întrebări. Cursul m-a ajutat să îmi clarific planul de afaceri, să înţeleg mai bine evoluţia şi importanţa unei culturi ecologice, dar şi să îmi găsesc curajul de a experimenta mai mult în alegerea plantelor şi florilor din fermă. Modulul dedicat legislaţiei şi procedurilor pentru certificarea ecologica mi-a răspuns la foarte multe întrebări, clarificând foarte mult etapele şi procesul propriu-zis” ne mărturiseşte Monica.
Cursul acreditat de agricultură ecologică, organizat de Creative Business Management, se adresează atât celor care au experiență în agricultura ecologică, cât și celor care plănuiesc deschiderea unei afaceri în domeniu, având o tematică aplicată și discuții practice despre oportunități de dezvoltare.
Leave a Reply