Mierea ecologică românească, o afacere făcută din pasiune
Peste 80% din producţia de miere ecologică de albine a României pleacă an de an către Germania şi ţările nordice, unde consumatorii s-au obişnuit deja cu produsele româneşti şi le apreciază calităţile. Dezvoltarea pieţei produselor ecologice din miere este într-o permanentă dezvoltare, ca dovadă numărul de familii de albine care a crescut de la 62.937 în 2007 la 102.881 în 2012. Potrivit producătorilor de miere, cea mai mare problemă cu care se confruntă este puterea scăzută de cumpărare a consumatorului şi lipsa culturii bio, care abia începe să se formeze la noi în ţară.
Majoritatea antreprenorilor din domeniu spun că producerea mierii ecologice este mai mult o pasiune decât o sursă de îmbogăţire. Mai mult decât asta, speranţa că România va fi şi o piaţă de consum, nu numai de export pentru produsele lor îi face optimişti. “Totul a început în anul 2006. Am aflat că un fost coleg de facultate a format la Târgu Mureş un grup de apicultori certificaţi bio şi mi-am dorit şi eu să intru în sistem. Mi-a plăcut întotdeauna, în primul rând mie, sa mănânc sănătos, apoi mi-am dat seama că pentru producţia mea asta însemna viitorul” spune Alexandru Ilinca, directorul Apis Oltenia. O poveste similară o are şi Wilhelm Tartler, proprietarul www.miereecologica.ro: “Am început acum 10 ani cu un număr de 20 de familii de albine. Ce m-a determinat nu prea ştiu, dar îmi place sa lucrez cu ele. Sunt foarte interesante şi întotdeauna am vrut să produc ceva sănătos pentru că şi eu vreau să mă hrănesc sănătos. În fiecare an am crescut numărul de familii până la cele 200 pe care le am în prezent”.
Cea mai mare problemă este lipsa credibilităţii
În ciuda creşterii cantităţii de miere produsă în România, principalii actori de pe piaţă se confruntă cu lipsa unei culturi a consumatorului de produse ecologice. Vânzările de produse continuă să crească, dar destul de lent iar în unii ani, aşa cum a fost 2012, producţia foarte slabă are un impact negativ direct asupra vânzărilor. “În provincie a prins mai greu conceptul de BIO,dar clienţii au început pe zi ce trece să îşi dea seama ce înseamnă un produs obţinut în condiţii ecologice. Am diversificat producţia, pe lângă produsul miere a apărut şi polenul recoltat de albine pe care l-am comercializat în stare naturală (neuscat), clienţii apreciind calitatea excepţională a acestui produs. Acest lucru a sporit interesul consumatorilor faţă de toate produsele recoltate de la albine, făcând diferenţa faţă de produsele convenţionale” mai spune Alexandru Ilinca. Acesta declară că cea mai mare dificultate este, în prezent, vânzarea produselor la un preţ care să acopere cheltuielile cu producerea mierii ecologice. Scăderea puterii financiare a consumatorului a făcut ca interesul pentru produsele bio pe piaţa internă să scadă. Mai mult, diferenţa de preţ între mierea convenţionala şi mierea bio este de 15-20% în plus la raft, ceea ce descurajează şi mai mult cumpărătorul.
“Cea mai mare problemă cu care ne confruntam deja de ani de zile este faptul ca piaţa se inundă cu “miere ecologică” de la apicultori care s-au certificat ecologic în urma proiectelor şi programelor finanţate de EU. Aceşti apicultori nu sunt convinşi de acest mod de lucru şi nici nu respectă legislaţia impusă de apicultura ecologică. Din păcate, reuşesc cu metode “româneşti” să obţină un certificat necesar pentru vânzarea mierii ca miere ecologică, de la organisme de certificare. Aceste produse sunt cu totul altceva decât un produs ecologic. Scandalurile cu care ne confruntam periodic ne strica piaţa de desfacere fiindcă consumatorul pierde încrederea în apicultura ecologică ” spune Wilhelm Tartler.
Sfaturi pentru apicultori
“Pentru mine, apicultura în sistem ecologic înseamnă viitorul, de aceea cei care doresc să facă performanţă nu ar trebui să stea pe gânduri şi facă acest pas. Vor avea şi mulţumirea de sine pentru un lucru făcut “ca la carte”, după care se v-a vedea şi satisfacţia materială. Este mai greu prin faptul ca trebuie schimbată nu numai mentalitatea dar şi modul de lucru,de aceea cei care încep pentru prima dată să practice apicultura, este bine să intre direct în sistem şi să evite perioada de conversie” îi sfătuieşte directorul Apis Oltenia pe cei care vor să înceapă o afacere în acest domeniu. Pasiunea este condiţia cheie pentru reuşita în afaceri, susţine Wilhelm Tartler: ”În primul rând apicultorul trebuie să fie convins de acest mod de lucru. Dacă o vede ca o afacere nu va reuşi. Dacă un apicultor are într-adevăr acest interes trebuie să ia legătura cu apicultori ecologici care se ocupa de mai mulţi ani de acest mod de a produce miere pentru sfaturi şi îndrumări. Sunt diferite asociaţii care oferă cursuri de apicultură ecologică, excursii şi alte activităţi în acest domeniu. Pe începători îi sfătuiesc să facă practică la un apicultor ecologic”.
Pentru a respecta regulile impuse de sistemul de agricultură ecologică, apicultorii trebuie să îndeplinească câteva condiţii stricte de producţie. Ca tratamente se folosesc numai substanţe care nu lasă reziduuri după folosirea acestora. Principalele substanţe folosite se bazează pe acizi organici şi uleiuri volatile precum: acid formic, acid oxalic, acid lactic sau mentol. Bineînţeles că eficienţa acestor substanţe este garantată numai de o bună cunoaştere a metodelor de folosire şi este mai complicată decât în cazul substanţelor chimice.
“Consumatorul de produse ecologice are peste 45 de ani”
Potrivit reprezentantului Apis Oltenia, consumatorul de produse ecologice are vârsta de peste 45 de ani, o cultură generală bună şi este interesat de natură şi de păstrarea sănătăţii. Diferenţele de percepţie a consumatorului de miere ecologică se văd însă cel mai bine când este vorba de puterea de cumpărare. “Consumatorii externi apreciază mult mai mult produsele bio, mai ales din România, diferenţa fiind făcută de mentalitate dar şi de puterea de cumpărare” spune Alexandru Ilinca. Argumentul său este confirmat şi de Wilhelm Tartler, care spune că “în Germania, consumul de miere ecologică este de 10 ori mai decât în România”.
Apicultorii sunt optimişti
Cei doi apicultori sunt deja prezenţi pe pieţele din afara României. Cel mai mare client este în continuare Germania, dar exportă şi în Olanda şi în câteva ţări nordice. Întrebaţi despre perspectivele pieţei ei privesc cu optimism evoluţia afacerii lor, dar cea mai mare teamă este legată de concurenţa neloială. ”Se simte un progres prin apariţia mai multor potenţiali cumpărători şi sper ca prin investiţiile care le voi face privind procesarea produselor la nivel de fermă şi prin stabilirea unor contacte directe pe pieţele din afară să reuşesc vânzarea directă a produselor” spune directorul Apis Oltenia. La rândul său, proprietarul www.miereecologica.ro crede că piaţa va creşte pentru apicultorii mici, care sunt mai flexibili la schimbări. Calitatea şi seriozitatea vor fi singurele atuuri ale afacerilor cu miere ecologică în perioada care va urma.
Leave a Reply