Biodumbravă, microferma ecologică
Microferma ecologică Biodumbravă este cunoscută de publicul bucureștean amator de produse ecologice. Cu multă răbdare și pasiune, membrii familiei Dumbravă au trecut de la construcția unei simple case de vacanță la construcția unui brand cu planuri de dezvoltare pentru următorii 30 de ani. Povestea fermei ecologice a început în 2004, când familia Dumbravă s-a decis să cumpere o bucată de teren pentru a face o casă în jurul Bucureștiului. După 10 ani de muncă, aceștia încep să culeagă roadele perseverenței: este primul an după amortizarea investiţiei, au un portofoliu de clienţi fideli şi tocmai au fost premiaţi la Gala „Ce se întâmplă doctore?” la categoria Nutriţie Echilibrată, ca recunoaştere pentru promovarea sănătăţii prin alimentaţie.
În 2004 Marin Dumbravă îşi făcea, alături de familia sa, planuri de pensionare dintr-o carieră militară. Soţia sa, medic de familie, i-a împărtăşit dorinţa de a cumpăra o bucată de teren pentru a se retrage într-o casă de vacanţă din jurul Bucureştiului. Au găsit oportunitatea de a cumpăra un hectar de teren în comuna Joiţa, judeţul Giurgiu, la câţiva km de Bucureşti. Cu banii strânşi şi cu norocul de a beneficia de o ordonanţă de pensionare, familia a reuşit să strângă suficienţi bani pentru a ridica o primă parte a fermei ecologice. „Am plecat de la început pe ideea de a cultiva ecologic. La început am cultivat pentru noi, pentru că vroiam să mâncăm sănătos, apoi pentru prieteni. În câţiva ani producţia a fost suficientă pentru a face primele vânzări” ne mărturiseşte Alexandru Dumbravă. În 2009 a fost primul an în care au vândut producţia iar în 2010 au demarat procedurile de certificare. După trei ani de conversie, ferma Biodumbravă se apropie de momentul în care va fi certificată ecologic şi va reuşi să îşi amortizeze investiţiile.
„Nu credem în reţete de succes rapid”
Despre planurile de dezvoltare ale fermei, Alexandru Dumbravă nu se hazardează să facă pronosticuri bombastice: „Nu cred în reţete de succes rapid. Pentru a putea face export ar trebui să cultivăm o diversitate mai mică de produse pe o suprafaţă mai mare. Acest lucru înseamnă şi asumarea unui risc. Dacă recolta este compromisă sunt constrângeri contractuale, nu poţi onora comanda şi în felul asta îţi strici şi reputaţia pe piaţă. Noi suntem adepţii unei creşteri graduale. Cred că un brand trebuie construit în timp, în 20 sau 30 de ani”. Nu le este teamă de o posibilă concurenţă a străinilor în 2014, pentru că ei deja sunt în mintea publicului iar asta nu se schimbă uşor. Următorul pas este să fie cu produsele în Carrefour şi să îşi extindă aria de distribuţie. O preocupare mai nouă este realizarea de conserve de legume şi preparate din legume ecologice, ca o metodă de a valorifica excesul de producţie pe care nu îl vând. Nu este încă o activitate inclusă în planul de afaceri, dar testează piaţa pentru a vedea dacă există potenţial.
Nu ar vinde nici pe un milion de euro
Biodumbravă este printre primele ferme ecologice din jurul Bucureştiului care şi-a fidelizat clienţii prin prezenţa constantă la evenimente de profil. Nu întotdeauna îşi scot investiţia, dar nu se gândesc să renunţe. Este importantă vizibilitatea, credibilitatea şi apartenenţa la o structură asociativă. Cât costă să iei o asemenea afacere de-a gata?: „Pentru a cumpăra o fermă la cheie, aşa cum este a noastră, trebuie să vinzi 3-4 case în centrul Bucureştiului. Dar dacă ar veni acum la noi un investitor să ne dea un milion de euro, nu am vinde” spune Alexandru Dumbravă. El a acceptat provocarea de a continua planurile tatălui său şi a le duce mai departe. Are multe idei, în special pentru creşterea brandului Biodumbravă. Lucrează împreună cu sora sa la îmbunătăţirea relaţiei cu clienţii prin intermediului unui site cu vânzare. Visează să aibă timp să dezvolte şi să inoveze, să trăiască ecologic şi să adopte cu totul filosofia traiului sănătos. Constrângerile sunt însă, de ordin fizic. „E greu să îmbrăţişezi cu totul spiritul eco atunci când eşti privat de posibilitatea de a găti o mâncare caldă, când stai în frig şi te hrăneşti cu pesmeţi o săptămână. La început, înainte să finalizăm lucrările la fermă nu aveam condiţii de gătit, munceam zi lumină şi ne hrăneam cu biscuiţi. Acum, când începem să ne liniştim, avem mai mult timp să gătim şi să punem în aplicare conceptele pe care le promovăm” mai spune Alexandru.
Clienţii vin din recomandări
Cine sunt clienţii Biodumbravă? Oameni simpli, preocupaţi de sănătatea lor, cu copii sau cu nevoi speciale. Cei mai mulţi dintre ei vin din recomandări. Au realizat un parteneriat cu Ligia Pop, unui dintre promotorii curentului raw vegan şi participă la târgurile şi evenimentele realizate de aceasta. Consumatorii de produse crude ţin foarte mult la calitatea acestora iar Biodumbravă a devenit în scurt timp un punct de reper în cumpărături. „Avem şi clienţi celebri dar suntem deschişi pentru toată lumea. Sâmbăta deschidem porţile clienţilor care vor să cumpere produse de la noi. Unii le comandă în prealabil, alţii vin şi îşi culeg singuri produsele. În felul acesta au deplină încredere în ceea ce cumpără şi face parte şi din demersul nostru de a educa publicul” povesteşte Alexandru Dumbravă.
Vă invităm să găsiţi mai multe detalii despre produsele Biodumbravă găsiţi pe www.biodumbrava.wordpress.com.
Leave a Reply