10 pasi pentru a imbunatati marketing-ul fermei
Marketingul fermei sau al produselor agricole poate fi perceput de multi fermieri ca un hobby costisitor. Cu toate acestea, cei mai multi dintre acestia spun ca si-ar dori sa aiba clienti mai seriosi, buni platnici si care sa le respecte munca pe care o fac. Aceasta diferenta in atitudine poate fi reconciliata cu usurinta cu o strategie de marketing ca ii va ajuta pe fermieri sa isi gaseasca bucuria si valorile cu care au plecat la drum in aceasta afacere aducand, in acelasi timp, clientii pe care si i-au dorit. O strategie de marketing a fermei poate sa inceapa de la cele mai simple activitati, cum ar fi invitarea clientilor sa viziteze ferma si poate fi dezvoltata intr-o serie de activitati mai complicate cum ar fi crearea unui brand unic si promovarea sa.
Toate aceste informatii vor fi prezentate intr-un modul de marketing al fermei din cadrul celui mai recent curs de agricultura lansat de agentia Creative Business Management: Manager de ferma. Prima editie a cursului incepe pe 2 martie in Bucuresti.
Printre recomandarile de promovare prezentate de trainerul Bianca Preda, specialist in comunicare, se numara 10 pasi prin care fermierii vor putea sa seteze o strategie.
- Primul pas consta in identificarea clientilor carora te adresezi. Cine vrei sa devina clientul tau? Odata ce ai aflat cine este, unde sta si care sunt preocuparile clientului iti este mai simplu sa stii ce ai putea sa ii oferi. Daca ferma are deja clienti, gandeste-te la cei mai buni. Pe ei vrei sa ii pastrezi si apoi sa te recomande altora. Lor le vei spune cele mai importante lucruri despre ferma si produsele ei.
- Gaseste-ti unicitatea. Este important sa gasesti acel unic lucru care te va diferentia de concurenta ta. Fie ca este vorba despre calitatea produselor, unicitatea lor sau o reteta cu totul speciala, gaseste o fraza pe care o vei folosi de aici inainte pentru a te prezenta.
- Creaza un logo care sa intergreze acest mesaj unic. Imaginea va trebui sa fie prezenta in toate materialele de prezentare si sa devina emblema activitatii tale. Logo-ul si sloganul tau te vor prezenta oamenilor cu care nu comunici in mod direct. Ele vor ajunge inaintea ta la clienti, vor vorbi despre tine pe raftul magazinelor si vor comunica de pe un site cu viitorii tai clienti. Prin urmare, ce vrei sa spuna despre tine?
- Prezinta o oferta cu produsele pe care lei ai. O poti printa sau expune intr-un site. In oricare din cazuri, oferta trebuie sa comunice nu numai pretul produselor dar si calitatea lor. Cu cat folosesti mai multe argumente pentru client cu atat el va fi mai decis ca produsul tau este suficient de bun.
- Stabileste ce servicii conexe oferi. Pune pe hartie toate argumentele pe care le poti oferi atunci cand vorbim despre serviciile conexe. Un produs poate avea rezultate exceptionale dar in lipsa posibilitatii de a fi transportat intr-un mediu corespunzator el nu va fi cumparat de clienti. Serviciile determina mai mult de un sfert din decizia de cumparare a unui produs. Usurinta cu care clientul iti gaseste oferta, ce detalii comunic si care sunt serviciile post – vanzare sunt argumente care pot influenta decisiv cumparatorii. Atunci cand creezi o oferta, alatura informatiilor despre produs si pe cele care vorbesc despre serviciile conexe (depozitare, transport, asistenta).
- Enunta certificarile si premiile. Intr-o piata competitiva nu este mereu suficient sa ai produse bune. Oamenii trebuie sa creada in tine. Acest lucru poate fi realizat daca anumite entitati cu credibilitate isi recomanda produsul tau. O emblema generala folosita ca recomandarea onestitatii foloseste mereu in a dobandi credibilitate. Daca ne gandim la siglele de “produs certificat” sau “produs premiat” ele sunt puse intr-un loc vizibil, uneori chiar pe eticheta.
- Participa la evenimente. Contractele se semneaza intre firme dar relatiile se fac intre oameni. Prezenta la diverse evenimente iti poate asigura un statut de om informat si un cerc de cunostinte utile pentru promovarea produselor tale. Cateodata este recomandat sa fii chiar tu cel care genereaza aceste evenimente. O excursie in ferma poate fi un prilej de a comunica cu potentialii clienti. In felul acesta ei cunosc produsele si vor fi incantati sa petreaca o zi in aer liber.
- Comunica rezultatele bune. Nu toti anii sunt buni in agricultura, dar atunci cand ai incheiat unul cu succes anunta clientii si presa. Este important pentru oameni sa stie ca faci performanta in domeniul tau. Acest artificiu de comunicare iti va asigura fidelizarea clientilor actuali. Comunicarea nu trebuie sa fie intr-o forma foarte complicata. Un text corect scris poate pleca pe email catre toti clientii tai. Foloseste cateva poze reprezentative si date importante cum ar fi “Anul acesta am inceput sa cultivam doua produse noi. Ele se vor adauga portofoliului actual”.
- Planifica momentele in care vei face o actiune de marketing. Nu iti va cere nimeni sa te ocupi mereu de marketing. Managerul de ferma are si alte indatoriri. Cu toate acestea, gandeste-te care sunt cele mai importante momente in care vrei sa comunici si fa-ti un calendar cu ele. Datele targurilor si evenimentelor pentru fermieri sunt cunoscute cu mult timp inainte si ai timpul necesar sa pregatesti o brosura cu cele mai noi produse.
- Evalueaza strategia intr-o anumita perioada de timp. Este momentul in care vedem ce actiuni au functionat si le putem continua pe termen lung.
Mai multe detalii despre modul in care fermierii pot aborda strategia de marketing vor fi prezentate in cea de-a patra zi a cursului de Managementul fermei. In primele zile, trainerii vor aborda subiecte precum planificarea activitatilor in camp dar si despre intocmirea bugetelor si a planului de afaceri al fermei. Prima editei a cursului are loc in perioada 2-5 martie, iar inscrierile au inceput. Cei interesati pot cere detalii la telefon: 0743.183.353 sau prin e-mail la: cursuri@cbmanagement.ro. Locurile acestei sesiuni sunt limitate la 8 persoane.
Leave a Reply